Sportvoeding met advies

 

 

Heel wat mensen doen aan sport. Zwemmen, wandelen, fietsen, voetballen, lopen, tennissen. Het zijn maar een aantal van de vele sporten die dagelijks door jong en oud, op professionele en recreatieve basis worden beoefend.

Als fervent fietser spendeer ik ettelijke uren op de koersfiets en duik ik af en toe de bossen in met de mountainbike. Afhankelijk van de ritten verbruikt mijn lichaam heel wat energie en deze is niet onuitputbaar. Energiereserves geraken nu eenmaal leeg en de bedoeling is om voor, tijdens en vooral na de inspanning deze reserves terug aan te vullen.

Bewegen is gezond maar al naargelang de intensiviteit van het sporten wordt er heel wat van ons lichaam gevraagd. Als sporter is uw gezondheid uw prioriteit. Een gezonde voeding is uitermate belangrijk. Wanneer je veel eist van je lichaam, kunnen extra vitaminen en mineralen een goede ondersteuning bieden. Kracht is van belang bij elke sport. Zowel spieropbouw als spierherstel na fysieke inspanningen, kan door voeding en supplementen ondersteund worden.

Voor de prestatie

Voor de prestatie dient het spierglycogeen opgebouwd te worden. Hoe hoger de glycogeenreserve (suikers stapelen in de spieren), hoe meer brandstof aan boord. De normale reserve is opgebruikt na 1,5 à 3 uur. Deze reserve kan verdubbeld worden door een dag voor de prestatie niet te trainen en koolhydraatrijk te eten (10g snelle suiker/kg lichaamsgewicht of met energiedrank). Snelle suikers zitten bijvoorbeeld in druivensuiker, cornflakes, honing, rozijnen, wit brood, witte rijst, witte pasta, banaan, ananas en gebakken aardappelen. Voor een snelle maaglediging en dus snelle absorptie is het aanbevolen in deze periode vezels en vetten te vermijden en enkel te drinken na de maaltijd. Dit dient getest te worden in de voorbereiding!

Tijdens de prestatie

Tijdens de prestatie moet het vochtverlies gecompenseerd worden. Een sporter dient uitdroging te voorkomen door 1l vocht in te nemen per uur sport. Vanaf een vochtverlies > 2% van het lichaamsgewicht treedt er een prestatieverlies op van 20 tot 30%! Wil je je prestatie op peil houden, dan is het belangrijk om het vocht dat je verliest tijdens het sporten continu te blijven aanvullen. Omdat je door zweten niet alleen water, maar ook electrolyten (zout) verliest, is het aan te raden, vocht en mineralen aan te vullen.

Normaal verlies je 1 liter water per uur, maar in warme omstandigheden kan dit meer zijn en is het aan te raden meer te drinken. Tip: controleer je gewicht voor en na de inspanning. Verlies je gewicht, dan weet je dat je te weinig drinkt. Tijdens de inspanning is isotone drank aanbevolen om vocht en mineralen (zouten) aan te vullen. Energiedrank is hier niet aanbevolen aangezien dit meer kans geeft op maagproblemen en niet geschikt is om vocht aan te vullen. Energiedrank mag wel gebruikt worden bij koud weer. Aangezien er dan minder vochtverlies is en meer suiker nodig is om op lichaamstemperatuur te blijven. Vaste voeding en sportrepen hebben enkel een plaats bij lange inspanningen. Vaste voeding bevat vezels en vetten. Dit vertraagt de maaglediging. Vaste voeding trekt bloed naar de maag in plaats van de spieren. De energie levering is minder snel (4-5uur vertering). De opname van suikers wordt vertraagd.

Na de prestatie

 Na de prestatie dienen brandstofreserves DIRECT aangevuld te worden bijvoorbeeld o.v.v. een hersteldrank. Een goede hersteldrank vult de suikers, eiwitten vitaminen, mineralen en enzymen aan. Twee uur na de inspanning moet een maaltijd met eiwitten en koolhydraten ingenomen worden. Indien na de inspanning onvoldoende glycogeen aanvulling plaats vindt, zal de fysieke toestand verslechteren voor een volgende inspanning. Indien de glycogeen aanvulling voldoende was verbeterd daarentegen de fysieke toestand voor een volgende inspanning.

Anti doping

Wij leveren sportvoeding en sportsupplementen die 100% voldoen aan het anti-doping beleid. Wij willen een gezonde ondersteuning bieden van duurzame sportprestaties.

Het gebruik van doping staat daar haaks op: Wie doping neemt, pleegt roofbouw op zijn/haar lichaam!

Ons gamma

Wij zijn trouwe partner sinds het ontstaan van Etixx. Ondertussen is de sportvoedingshoek enkele merken rijker geworden met o.a. UP (Unlimited Power), Tri-sport, Win2 en sinds kort 6d Sports Nutrition.

De producten van ons gamma kan je terugvinden in de webshop via deze link.